Socialförsäkringshandläggare

Socialförsäkringshandläggare hjälper människor att ta del av samhällets trygghetssystem vid exempelvis sjukdom eller arbetslöshet. Att informera om regler, utreda, bedöma och besluta om ersättningsrätt är vanliga arbetsuppgifter. Handläggaren har många kontakter med människor och andra myndigheter. Att kunna tillämpa regelverk på rätt sätt utifrån varje persons situation är en utmaning i arbetet.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

De flesta socialförsäkringshandläggare arbetar på Försäkringskassan. En annan vanlig arbetsplats är en arbetslöshetskassa, även kallat A-kassa. A-kassorna är ofta inriktade på en bransch.

Arbetsuppgifter
En socialförsäkringshandläggare hjälper människor att ta del av socialförsäkringen vid behov. Det handlar både om ekonomisk ersättning och personligt stöd vid exempelvis sjukdom eller arbetslöshet.

På Försäkringskassan hjälper handläggaren kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Varje kund har en unik situation och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Utredningarna görs utifrån gällande regelverk. Det finns tre yrkesroller, som alla kan ha olika inriktningar:

Försäkringshandläggare gör utredningar, beslutar om ersättning och gör utbetalningar för de personer som beviljas ersättning. Arbetsuppgifterna är i huvudsak administrativa. Vid behov tar handläggaren kontakt med kunder och samarbetspartners via telefon, brev eller e-post.

Personlig handläggare arbetar med att stödja människor vid sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. Handläggaren möter kunderna via personligt möte, i telefon eller skriftligt. Målet är att stödet ska, om det är möjligt, leda till att personen kan klara sig själv och sin försörjning. Samarbete sker med arbetsgivare och myndigheter, exempelvis Arbetsförmedlingen eller hälso- och sjukvården.

Försäkringsutredare gör utredningar och analyser av underlag, exempelvis läkarintyg. Arbetsuppgifterna är i huvudsak administrativa. Dokumentation sker löpande i alla ärenden. Utredaren fattar beslut och kommunicerar dessa. Vid behov tar utredaren kontakt med kunder och samarbetspartners.

På en A-kassa arbetar handläggaren med att utreda, bedöma och besluta om rätt till ersättning under arbetslöshet. Handläggaren informerar medlemmarna i A-kassan om villkoren i arbetslöshetsförsäkringen. I arbetet ingår många kontakter med medlemmar, myndigheter och arbetsgivare.

Arbetstider
Socialförsäkringshandläggare arbetar oftast vanliga kontorstider.

Förmågor

Förmågor som en socialförsäkringshandläggare behöver ha eller utveckla:

Analytisk förmåga: Förmåga att förstå och analysera komplexa frågor.

Kundfokus: Förmåga att lägga stor vikt vid att det egna arbetet kommer kunderna till nytta.

Psykiskt stabil: Förmåga att vara uthållig, ha ett stabilt förhållningssätt och kunna behålla energin även i belastade arbetssituationer. I arbetet möter handläggaren människor som kan befinna sig i en svår livssituation.

Resultatinriktad: Har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt, levererar resultat utifrån överenskommelse och med hög kvalitet.

Samarbetsförmåga: Förmåga att samarbeta effektivt, stödja kunder och samarbetspartners i strävan att nå gemensamma mål.

Självständighet: Förmåga att göra självständiga bedömningar och agera på eget initiativ.