Dekoratör

Dekoratörer bygger upp miljöer och visar varor på ett säljande och tilltalande sätt till exempel i skyltfönster. Dekoratör kan även kallas Visual merchandiser. Arbetet förutsätter känsla för trender, färg och form. Intresse för försäljning och varuexponering är en fördel.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Dekoratören arbetar mest i skyltfönstren men också inne i butiken med att visa varorna på andra sätt än uppradade på vanliga hyllor, till exempel i korgar.
Om det ska vara demonstration av någon speciell vara i butiken är det dekoratörens uppgift att göra i ordning en demonstrationsplats som väcker människors intresse.
Som anställd dekoratör i en butikskedja ansvarar man för skyltningen i ett flertal av kedjans butiker inom ett visst område. Många anställda dekoratörer kombinerar dekoratörsuppgifterna med försäljningsarbete eller andra uppgifter i butiken.

Arbetsuppgifter
Dekoratörer ansvarar för skyltning i affärsfönster. Med hjälp av färg, belysning och andra dekorationer, som till exempel en trädgren eller en cykel, skapas ett intressant, spännande eller roligt skyltfönster. Syftet med yrket är, förutom att skapa en snygg och trevlig atmosfär, att bidra till att försäljningen ökar och att butiken når sina mål. De kan även kallas för Visual merchandiser.

Dekoratörer som arbetar i klädaffärer stryker kläderna som ska vara i skylten, väljer ut skyltdockor som kläs på och nålar fast kläderna så de sitter bra. De textar också prislapparna som ska finnas i skylten.

För att omskyltningen ska gå fort krävs att man är väl förberedd. Dekoratören har en bild av hur fönstret ska se ut och vilka dekorationer och skyltar som behövs. Vilka varor som ska visas i skylten bestämmer inte dekoratören utan det kan till exempel en säljare i butiken göra.

Att texta, teckna och måla skyltar hör också till dekoratörens arbetsuppgifter. Att köpa in dekorationsmaterial kan ibland ingå i arbetet.

Som dekoratör kan man antingen vara egen företagare, anställd av någon butikskedja eller arbeta på något varuhus.

Egna företagare har ofta kontrakt med flera affärer och skyltar med jämna mellanrum om deras skyltfönster.

Kompetensutveckling
En del dekoratörer specialiserar sig på viss sorts skyltning som till exempel mässdekoratören. Mässdekoratören arbetar med att inreda utställningsmontrar på mässor. De kan arbeta på uppdrag av företag eller organisationer.

En butikskommunikatör har en samordnande roll för dekoratörer anställda i en affärskedja. Ofta rör det sig om ett antal butiker, på olika platser, som ska följa samma koncept när det gäller inredning, reklam och skyltning.

Möbelvaruhus och större heminredningsbutiker kan ha inredare anställda. Tanken bakom är att öka intresset för inredning och på så sätt sälja mer möbler.

Förmågor

Förmågor som dekoratörer behöver ha eller utveckla:

Kreativ förmåga:
Dekoratörer bör ha fantasi och idéer.

Konstnärlig förmåga: Man bör ha känsla för färg och form.