Dekoratör

Dekoratörer bygger upp miljöer och visar varor på ett säljande och tilltalande sätt till exempel i skyltfönster. Dekoratör kallas även visual merchandiser. Arbetet förutsätter känsla för trender, färg och form. Intresse för försäljning och varuexponering är en fördel.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Som dekoratör (eller visual merchandiser) kan man antingen vara egen företagare, anställd av en butikskedja eller arbeta på ett varuhus. Egna företagare har ofta kontrakt med flera butiker. Som anställd i en butikskedja ansvarar man för skyltningen i ett flertal av kedjans butiker inom ett visst område. Det är vanligt att kombinera uppgifterna med försäljningsarbete eller andra uppgifter i butiken.

Arbetsuppgifter
Dekoratören arbetar mest i skyltfönstren men också inne i butiken med att visa varorna på andra sätt än uppradade på vanliga hyllor. Om det handlar om demonstration av en speciell vara i butiken är det dekoratörens uppgift att göra i ordning en demonstrationsplats som väcker kundernas intresse.

Med hjälp av färg, belysning och dekorationer skapas ett intressant, spännande eller roligt skyltfönster. Syftet med arbetet är både att skapa en snygg och trevlig atmosfär, men också att bidra till att försäljningen ökar och att butiken når sina mål.

Dekoratörer som arbetar i klädaffärer stryker kläderna som ska vara i skylten och nålar fast kläderna på skyltdockor. De textar också prislapparna som ska finnas i skylten. För att omskyltningen ska gå fort krävs att man är väl förberedd. Dekoratören har en bild av hur fönstret ska se ut och vilka dekorationer och skyltar som behövs. Att texta, teckna och måla skyltar hör också till dekoratörens arbetsuppgifter. Att köpa in dekorationsmaterial kan ibland ingå i arbetet.

En del dekoratörer specialiserar sig på viss sorts skyltning, exempelvis att inreda utställningsmontrar på mässor. Mässdekoratörer kan arbeta på uppdrag av företag eller organisationer.

En butikskommunikatör har en samordnande roll för dekoratörer anställda i en affärskedja. Ofta rör det sig om ett antal butiker, på olika platser, som ska följa samma koncept när det gäller inredning, reklam och skyltning.

Förmågor

Förmågor som dekoratörer behöver ha eller utveckla:

Kreativ förmåga:
Dekoratörer bör ha fantasi och idéer.

Konstnärlig förmåga: Man bör ha känsla för färg och form.