Visual merchandiser

En visual merchandiser bygger upp miljöer och visar varor på ett säljande och tilltalande sätt i butiker. Kunskap och känsla för trender, försäljning, färg och form är viktiga egenskaper för yrket.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Som visual merchandiser kan man vara egen företagare, anställd av en butikskedja eller arbeta på ett varuhus. Egna företagare har ofta kontrakt med flera butiker. Som anställd i en butikskedja ansvarar man för skyltningen i ett flertal av kedjans butiker inom ett visst område. Det är vanligt att kombinera uppgifterna med försäljningsarbete eller andra uppgifter i butiken. Ibland kan man också kallas för dekoratör.

Arbetsuppgifter
Som visual merchandiser bygger man upp skyltfönster och inspirationsytor i butiken. Det handlar exempelvis om att få till rätt belysning, styla skyltdockor och butiksmiljön.

Syftet med arbetet är att skapa en snygg och trevlig atmosfär för att bidra till ökad försäljning och att butiken når sina mål. Med hjälp av färg, belysning och dekorationer skapas ett intressant och spännande skyltfönster eller inspirationsyta.

Visual merchandisers arbetar utifrån en idé och skiss av hur skyltfönstret eller inspirationsytan ska se ut samt vilka dekorationer och skyltar som behövs. Ofta planeras en skyltning utifrån aktuella kampanjer. Att texta, teckna och måla skyltar hör också till arbetsuppgifterna. Att köpa in dekorationsmaterial kan ibland ingå i arbetet.

Man kan också specialisera sig på en viss sorts skyltning, exempelvis att inreda utställningsmontrar på mässor. Mässdekoratörer kan arbeta på uppdrag av företag eller organisationer.

En butikskommunikatör har en samordnande roll för de som arbetar som visual merchandiser i en affärskedja. Ofta rör det sig om ett antal butiker, på olika platser, som ska följa samma koncept när det gäller inredning, reklam och skyltning.

Förmågor

Förmågor som visual merchandisers behöver ha eller utveckla:

Kreativ förmåga:
Som visual merchandiser behöver man ha fantasi och idéer för att skapa tilltalande och säljande miljöer.

Konstnärlig förmåga: Det är viktigt att ha en känsla för färg och form när man bygger upp inspirerande ytor och skyltfönster.

Problemlösningsförmåga: Det gäller att snabbt kunna lösa problem och komma på kreativa lösningar för att exempelvis skapa plats för kampanjer eller öka försäljningen på en avdelning.