Projektledare

En projektledare planerar, leder och styr projekt. Projektledaren ska kunna skapa ett bra arbetsklimat bland deltagarna i projektet och stimulera nytänkande. I arbetet ingår att samordna projektets olika uppdrag och arbetsuppgifter. En viktig uppgift är att se till att alla i projektgruppen har projektets syfte och mål klart för sig.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsuppgifter:
Ett projekt är ett tidsbegränsat uppdrag med tydligt mål och egen budget. Projekt har en start och ett slut, då resultatet ska levereras till beställaren. En projektledares roll är att styra, leda eller koordinera alla aktiviteter eller funktioner inom ett projekt. I arbetet ingår att stämma av projektets olika delar, rapportera till styrgruppen och se till att alla aktiviteter följs upp.

I projektplanen beskriver projektledaren när olika delar ska genomföras och hur lång tid detta beräknas ta. Den viktigaste uppgiften är att ha kontroll över hur arbetet fortlöper och att snabbt kunna sätta in åtgärder om något går snett. Projektledaren arbetar därför hela tiden med riskanalyser. Vad kan gå fel i projektet och vilka möjligheter finns att åtgärda felen? Vad behöver göras för att projektet ska hålla tidsplanen?

Ekonomi och administration är ofta en del av uppdraget. Projektledaren ska kunna planera, organisera, marknadsföra och utvärdera. Projektledaren ser till att projektet uppnår målen när det gäller tidplan, kvalitet och ekonomi. Projektledaren ska organisera arbetet så att resurserna används väl och resultatet blir som planerat. Ekonomi och administration är ofta en del av uppdraget. Det ingår alltid att följa upp projektet; "Vad gick bra och vad kan göras bättre till en annan gång?"

Till hjälp har projektledaren en projektgrupp som oftast består av specialister inom sina respektive områden, till exempel ingenjörer, It-konsulter, inköpare och ekonomer. Projektledaren har oftast inte personalansvar. Däremot krävs beslutsförmåga om de som arbetar med projektet inte är överrens. Kunskaper i gruppdynamik är värdefulla. Viktigast av allt är att projektledaren kan leda och entusiasmera människor. Medarbetarna behöver bli sedda för att kunna vara kreativa.

Det är vanligt att projektledaren har sakkunskap inom det område som projektet ska arbeta med. I vissa fall kan det dock vara mer fruktbart att ha en projektledare som kommer från något annat område och därför kan se uppgiften med ”nya ögon”.

Arbetsmiljö
Arbetet utförs oftast på kontoret, men sker ofta i nära samarbete med andra företag. Arbetsplatsens placering kan vara mycket flexibel.

Arbetet blir ofta stressigt när projektet går mot sitt slut. Det är viktigt att kunna hålla deadline.

Bransch:
Det finns en mängd olika områden som sysselsätter projektledare. Här är några av de vanligaste.

Marknadsanalytiker har en övergripande bild över ekonomi, kundströmmar och resultat.

Projektledare på reklambyrå anvarar för styrning och leverans av en reklamkampanj.

Projektledare inom IT-området finns beskrivet under yrket Systemutvecklare, i Yrken A-Ö

Projektledare på TV beskrivs i Producent på radio och TV i Yrken A-Ö.

Projektledare i grafiska företag beskrivs i Grafisk produktionsledare i Yrken A-Ö

Projektledare inom spelutveckling

Regissör
/projektledare inom teater och film finns beskrivet i Yrken A-Ö.

Projektledare inom bank och finans.

Projektledare inom bygg.

Förmågor

Förmågor som en projektledare behöver ha eller utveckla.:

Ordningsförmåga: Projektledaren måste kunna ha översikt över allt som händer i projektet.

Simultanförmåga: Kunna handskas med flera olika saker samtidigt.

Ekonomisk kunskap: Projektledaren ansvarar för att budgeten hålls och att leveranserna till projektet är anpassade till kostnadskalkylen.

Samarbetsförmåga: Kunna samarbeta med medarbetare, beställare och leverantörer. Ibland även med dem som ska ta emot projektets resultat. Kännedom om gruppdynamik är bra att ha.

Kreativitet: Förmåga att stimulera nytänkande bland projektmedarbetarna.