Användbarhetsexpert

Användbarhetsexpert eller interaktions-designer, även kallade UX-experter efter engelskans ”user experience”, ser till att datasystem och webbplatser blir lätta att använda och anpassade till de tänkta användarnas krav. De är en länk mellan användare och systemutvecklare/programmerare.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Användbarhets- eller UX experter och interaktionsdesigners arbetar ofta som konsulter.

Arbetsuppgifter
Vad som ingår i arbetsuppgifterna för dem som arbetar med användbarhet kan variera när de kommer in i ett nytt projekt. Är det ett nytt system eller en ny produkt som ska utvecklas kan de vara med i projektet redan när kraven på systemet specificeras.

Med hjälp av intervjuer, enkäter och workshops samlar man inledningsvis in information om användarna, deras bakgrund, arbetssituation och vilka krav de ställer på systemet/produkten. Uppgifterna som ska utföras med produkten analyseras liksom vilka aktiviteter systemet ska stödja.

Med den information man fått fram som grund formuleras användbarhetsmål tillsammans med beställaren av produkten. Det kan till exempel vara hur lång tid det får ta att lösa en uppgift eller att alla användare alltid ska veta var på webbplatsen de befinner sig.

Kunskaper man får i analysarbetet används i det fortsatta designarbetet. Användbarhetsexperter deltar i arbetet med att ta fram och utveckla designidéer med hjälp av prototyper (modeller) och utvärderar designförslag.

De utvecklar idéer om hur användarna ska göra när de för en dialog med systemet, till exempel när de beställer eller köper varor, spelar eller svarar på frågor. De bestämmer i vilken ordning olika uppgifter (interaktioner) ska göras. Utgångspunkten är alltid användarnas situation och deras användning av systemen. Man arbetar med skisser, prototyper och andra metoder för att lägga fram idéer i projektgruppen.

Under utvecklingsarbetet jobbar användbarhetsexperten ofta i nära samarbete med den formgivare som gör den grafiska designen av gränssnittet. Gränssnittet är det som möter användaren på bildskärmen.

Ofta arbetar man med att öka användbarheten hos ett befintligt system eller en befintlig webbplats. Den befintliga produkten granskas för att utvärdera hur väl den fungerar och identifiera problem när det gäller användbarheten av produkten. Det ger förslag till förbättringar.

Användbarhetsexperten arbetar nära systemutvecklare, programmerare och grafiska formgivare.

Förmågor

Förmågor som en användbarhetsexpert behöver ha eller utveckla:

Förmåga att stödja och inspirera andra: Då arbetet ofta innebär att man driver olika projekt är goda ledaregenskaper viktiga.

Kundfokus: Goda kunskaper om hur människor fungerar och beter sig är viktigt för dem som arbetar med användbarhet.

Kreativt tänkande: Det är viktigt att kunna se möjliga lösningar för att det ska bli så bra för användaren som möjligt.

Ledarskapsförmåga: Då arbetet ofta innebär att man driver olika projekt är goda ledaregenskaper viktiga.