Webbdesigner

Webbdesignern designar och bygger upp webbplatser. Beställare av webbplatsen är ofta ett företag eller en myndighet som vill presentera sig och sina produkter eller tjänster. Med fokus på funktionalitet och användarvänlighet skapar webbdesignern en struktur för webbplatsen och väljer bland annat typsnitt, färgskalor och symboler.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Webbdesignern kan arbeta med frilansuppdrag som egenföretagare eller vara anställd på ett IT-konsultföretag eller en kommunikationsbyrå. Det finns också webbdesigners som arbetar in house på större företag eller organisationer.

Arbetsuppgifter

Webbdesignern lägger grunden för strukturen och funktionaliteten på en webbplats. De bygger upp olika delar av webbplatsen och väljer typsnitt, färgskalor och symboler. Webbdesignern bestämmer också storleken och placeringen av olika ytor på webbplatsen. En webbdesigner arbetar både med programmering i mjukvaruprogram och med de kreativa delarna av webbplatsens utformning.

Webbdesignern arbetar hela tiden med fokus på användaren, det är viktigt att en webbsida är användarvänlig och lättillgänglig. Webbdesignern kan också vara expert på konvertering, vilket innebär att få besökaren av webbplatsen att bli kund hos det aktuella företaget. Ett vanligt arbetsområde är responsiv webbdesign, vilket innebär att anpassa webbplatsen för olika typer av skärmanvändning. En responsiv webbplats fungerar lika bra i datorn, mobilen och på surfplattan.

Webbdesignern arbetar ibland med sökmotoroptimering, en metod för att påverka webbplatsens placering i sökmotorer. Det gäller att hitta nyckelord/sökbegrepp som gör att webbplatsen hamnar högt upp i sökmotorn. Syftet är att få fler besökare till webbplatsen eller till den produkt/tjänst som företaget/organisationen erbjuder. Det finns också särskilda sökmotoroptimerare/SEO-specialister som enbart arbetar med dessa metoder.

Beställare av webbplatsen är ofta ett företag eller en myndighet som vill presentera sig och sina produkter eller tjänster. På en kommunikationsbyrå är det vanligt att beställningen först tas om hand av projektledare, art director och copywriter för att sedan gå vidare till webbdesignern. Mer avancerad programmering görs ofta av en programmerare.

Arbetstider
Arbetstiderna kan variera. När ett uppdrag ska vara färdigt kan det bli mycket extraarbete, både kvällar och helger.

Förmågor

Förmågor som en webbdesigner behöver ha eller utveckla:

Kreativ förmåga: Webbdesignern behöver vara nytänkande och kunna skapa kreativa lösningar.

Konstnärlig förmåga: Det är viktigt att ha en känsla för färg och form.

Problemlösning:
Webbdesignern måste kunna lösa olika problem som uppstår vid skapandet av en webbplats.

Serviceinriktad: Webbdesignern arbetar ständigt med kundens önskemål och behov i fokus, men också med användarnas upplevelse av webbplatsen.

Stresstålig: Det är viktigt att kunna hantera tidspress, särskilt i slutet av ett projekt då webbdesignern jobbar mot en deadline.