Hovmästare

Hovmästaren organiserar, planerar och leder arbetet på restauranger. Som hovmästare har man ett serviceyrke och måste tycka om att arbeta med människor. Att vara utåtriktad, flexibel och kunna arbeta effektivt under tidspress är bra egenskaper för en hovmästare. Arbetsgivaren kan organisera arbetet på olika sätt och det kan innebära stora skillnader i ansvar och arbetsuppgifter mellan företagen.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen gör följande prognos för yrket:

Hovmästare, servitörer och bartendrar

Medelgod

Möjligheten till jobb på fem och tio års sikt
Arbetsförmedlingen bedömer att servitörer* kommer att möta en medelgod arbetsmarknad både på fem och tio års sikt.

Efterfrågan på servitörer kommer att öka de kommande tio åren. Det beror dels på att vi blir fler i befolkningen, dels på att trenden att äta ute på restaurang väntas fortsätta. Många lämnar yrket efter en tid vilket betyder att det sker många ersättningsrekryteringar. ´

Tillgången på servitörer kommer att bli tillräcklig på fem och tio års sikt eftersom det kommer att fortsätta finnas många som vill arbeta i restaurangbranschen och ett nytt valideringsverktyg som kan underlätta att få in fler till yrket. 

* Arbetsförmedlingen gör ingen separat långsiktig bedömning för yrket servitörer men yrket ingår i yrkesgruppen servitörer, bartendrar och hovmästare. Bedömningen på fem och tio års sikt ovan gäller hela yrkesgruppen.


Prognosen är från februari 2016
Se hela prognosen på arbetsformedlingen.se/Yrkeskompassen

Hovmästare arbetar främst på större och exklusivare restauranger. På mindre restauranger är det vanligt att servitören tar emot gästerna och placerar dem vid borden.

Arbetsuppgifter
En hovmästare är arbetsledare för serveringspersonalen och organiserar deras arbete. Hovmästaren arbetar med schemaläggning och ser till att tillräckligt med personal finns vid varje arbetspass.

Som hovmästare tar man emot förbeställningar och sköter arrangemanget vid till exempel större festmåltider. Att skriva ut menyer kan också ingå i arbetet. Man tar emot bordsbokningar och placerar gästerna så att restaurangen utnyttjas så effektivt som möjligt.

Hovmästaren tar emot restauranggästerna, visar dem till bordet och ger dem meny och vinlista. Det är viktigt att känna till vad rätterna på matsedeln består av, hur de är tillagade och att ha kunskaper om specialkost av olika slag, till exempel mat för allergiker. Att ge förslag på passande dryck ingår i arbetet.

Hovmästaren hjälper den övriga serveringspersonalen när det är mycket att göra. För att gästerna ska bli nöjda krävs också ett gott samarbete med övrig restaurangpersonal. Att vara serviceinriktad, flexibel och stresstålig är bra egenskaper för en hovmästare.

Hovmästaren eller restaurangchefen kan vara utbildad till sommelier (vinkypare). En sommelier rekommenderar vin och andra drycker till maten. Att köpa in viner och andra drycker till restaurangen och skriva vinlistor samt att utbilda personalen ingår i arbetet.

I arbetsuppgifterna kan ingå att stämma av alla kassor efter arbetsdagens slut samt ansvara för stängningen av restaurangen.

Restaurangchefen har det övergripande ansvaret för restaurangen med ansvar för budget, inköp, personal och schemaläggning. På större restauranger och hotell är källarmästaren den högsta budgetansvariga chefen.

Arbetstider
Arbetsdagarna kan därför bli långa, speciellt vid arbetstoppar. Arbetstiderna varierar beroende på var man arbetar. Oftast har man schemalagda arbetstider med kvälls- och helgarbete.

Förmågor

Förmågor som en hovmästare behöver ha eller utveckla:

Flexibel: Kunna hantera förändringar på ett smidigt sätt.

Organisationsförmåga: Som hovmästare är man arbetsledare för serveringspersonalen och planerar deras arbete.

Serviceinriktad: Arbetet innebär mycket kontakter med restaurangens gäster.

Stresstålig: Kunna arbeta effektivt under tidspress.