Art director

En art director arbetar med bild, grafisk form och design inom kommunikation-, medie- och underhållningsbranscherna. Art directorn är specialiserad på bildidéer och utformning av en produkt som ska marknadsföras eller ett budskap som ska nå ut. Det kan vara en reklamfilm, digital kampanj, annons eller webbsida. Arbetet sker ofta i projektform tillsammans med andra yrkesgrupper.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Art directors, eller AD som de kallas i dagligt tal, arbetar på kommunikationsbyråer eller på interna marknadsavdelningar (inhouse) på stora företag och organisationer. Många art directors frilansar, vilket innebär att ta kortare eller längre uppdrag som egenföretagare eller tillfälligt anställd.

Arbetsuppgifter
Art directorn styr den kreativa processen och är visuellt ansvarig i ett kommunikationsprojekt. Art directorn tar fram koncept och idéer för exempelvis reklamfilmer, digitala kampanjer, annonser, webbsidor och bokomslag. Art directorn är specialiserad på bildidéer och formgivning av exempelvis en produkt som ett företag vill marknadsföra.

Art directorn arbetar ofta på en övergripande nivå och gör skisser, regisserar fotograferingar, beställer illustrationer och övervakar produktionen fram till det färdiga resultatet. I arbetet har art directorn ofta hjälp av en AD-assistent, originalare och grafisk formgivare. Art directorn arbetar med digitala verktyg som design-, text- och bildbehandlingsprogram.

Art directorn samarbetar ofta i projektform med bland annat en projektledare och en copywriter som ansvarar för textarbetet. Beroende på projekt kan flera yrkesgrupper ingå, till exempel webbdesigner och illustratör. En vanlig arbetsform i projektgruppen är att tillsammans spåna fritt för att få fram och diskutera olika idéer. Text, bilder och grafik kopplas sedan ihop för att skapa ett budskap eller marknadsföring för en produkt eller ett varumärke.

Ett konstnärligt synsätt är nödvändigt för att kunna kommunicera med bild och form. Art directorn har kunskap om hur marknadsföringsprocessen fungerar och hur man ska nå den tänkta målgruppen via olika mediekanaler. Kanalerna kan vara tidningar, TV och internet.

Arbetstider
Arbetstiderna kan variera. I slutet av en process arbetar projektgruppen ofta intensivt för att bli klara i tid, det kan innebära tidspress och övertid.

Förmågor

Förmågor som en art director behöver ha eller utveckla:

Konstnärlig förmåga: Ett konstnärligt synsätt är nödvändigt i visuell kommunikation.

Kreativ förmåga:
Det är viktigt att ha känsla för färg och form.

Samarbetsförmåga: Art directorn samarbetar ofta i projektgrupper.

Stresstålig: Arbetet kan innebära tidspress mot slutet av ett projekt.