Turistinformatör

När man är turist kommer man oftast för första gången till en plats. Var ska man bo, vad ska man titta på, kan man hyra kanot? Turistinformatören kan svara på frågorna och ge förslag på var man kan bo och vilka aktiviteter som finns att välja på. Språkkunskaper och servicekänsla är lämpliga egenskaper för en turistinformatör.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Som turistinformatör kan man vara anställd av en kommun för att informera om sevärdheter i kommunen och dess omgivning. Turistbyråverksamheten kan också bedrivas i aktiebolagsform, som en ekonomisk förening eller i annan form. I dag finns cirka trehundra auktoriserade turistbyråer i Sverige, inklusive de som bara har sommaröppet. Turistbyråns placering varierar. Ofta ligger den i anslutning till någon sevärdhet eller centralt i staden.

Arbetsuppgifter
Turistinformatören svarar på frågor om sevärdheter, evenemang, museer, aktiviteter och annat som kommunen med omnejd kan erbjuda beroende på årstid. Att boka logi, sälja kartor, evenemangsbiljetter, fiskekort och souvenirer samt beställa hem broschyrer ingår i jobbet. Ibland kan turistbyråtjänstemän leda guidade turer i kommunen. Många förfrågningar sker per telefon och e-post. Arbetet kan tidvis vara stressigt.

Vilka uppgifter som ligger på turistbyrån varierar från kommun till kommun. Förutom information och försäljning kan också marknadsföring skötas från turistbyrån. Det vanligaste är att den lokala turistorganisationen med dess turistchef sköter marknadsföringen av orten eller kommunen.

Turistbyråerna ska ansöka om auktorisation och, om de blir godkända, få en blå-gul eller grön i-skylt som talar om vilken nivå på service och tillgänglighet byrån kan erbjuda.

Man kan kallas turistvärd/turistvärdinna eller turistbyråtjänsteman.
Arbetet på turistbyrån kan ledas av en turistbyråföreståndare. Ibland är turistbyråföreståndaren samtidigt turistchef med helhetsansvar för turismverksamheten i kommunen.

Arbetstider

Turistinformatörer är ofta säsongsanställda och arbete på kvällar och helger förekommer. Många turistinformatörer jobbar under sommarhalvåret. Vintertid minskar antalet anställda.

Förmågor

Förmågor som en turistinformatör behöver ha eller utveckla:

Initiativförmåga: Förmåga att snabbt kunna sätta sig in i andra människors behov och önskemål.

Kundfokus: Förstå vad kunder vill ha och agera utifrån det.

Problemlösning: Att kunna och vilja lösa de problem som situationen kräver.

Serviceinriktad: Turistinformatörer möter hela tiden olika människor och behöver ha känsla för service.