Bilskadereparatör

En bilskadereparatör återställer formen och strukturen på skadade bilar. I arbetet används olika typer av specialverktyg och databaser. Det är ett hantverksyrke som kräver god känsla för form och förmåga att hantera många olika material.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen gör följande prognos för yrket:

Tunnplåtslagare

God

Arbetsmarknaden på fem och tio års sikt
Arbetsförmedlingen bedömer att arbetsmarknaden för tunnplåtslagare* blir god både på fem och tio års sikt.

Efterfrågan på tunnplåtslagare kommer att vara fortsatt hög under de kommande fem och tio åren.

Tillgången på tunnplåtslagare minskar eftersom allt färre väljer den inriktningen på sin gymnasieutbildning. Med tanke på att efterfrågan på yrkeskunniga kommer att vara oförändrad finns anledning att tro på en fortsatt god arbetsmarknad.

*Arbetsförmedlingens bedömning görs för yrkesgruppen tunnplåtslagare där byggnadsplåtslagare men även industri- och bilplåtslagare ingår.


Prognosen är från februari 2016
Se hela prognosen på arbetsformedlingen.se/Yrkeskompassen

Bilskadereparatörer arbetar på en bilskadeverkstäder.

Arbetsuppgifter
En bilskadereparatör arbetar med fordon som har blivit skadade. Ingen skada är den andre lik, men återkommande arbetsmoment handlar om att rikta, mäta, bearbeta och byta ut bilens olika delar. Det är skillnad på skador som påverkat stommen, strukturskador på exempelvis chassi eller karossens stolpar och ytliga skador på karossen, till exempel bucklor och repor.

Bilskadereparatören ska förstå hur en skada har uppstått. Det ger vägledning i det fortsatta arbetet. En kostnadsberäkning görs utifrån den tid det tar att utföra olika moment. Det är viktigt att alla reparationer följer respektive tillverkares krav och reparationsanvisningar. En modern bil innehåller en stor mängd olika material med specifika egenskaper. Den traditionella plåtkarossen ersätts alltmer av legeringar och kompositer, det vill säga sammansättningar av olika metaller, plaster och/eller glasfiber.

Bilskadereparatören måste ha god kännedom om olika sammanfogningstekniker. Reparationer utförs med hjälp av många olika specialverktyg och databaser med detaljinformation om bilmodellerna. En riktbänk är basutrustning för att kunna dra och justera de stora delarna av ramen och karossen. Olika svetsar och mätinstrument används för att få detaljer tillbaks till ursprungsläget.

Omfattande skador kräver stora ingrepp. Bilskadereparatören hanterar dragkrafter på flera ton för att rikta bilens bärande kaross. Passningen måste bli rätt på millimetern för att exempelvis dörrarna ska gå att stänga, eller för att bilens säkerhets- och skyddsutrustning ska fungera på rätt sätt.

Att reparera karossdetaljerna kräver form- och fingertoppskänsla. Bucklor och repor handriktas, slipas och spacklas bort. Ofta används också olika limningstekniker för att fästa material mot varandra. Återställningen av lacken lämnas ofta över till en billackerare.

En bilskadereparatör bör ha kunskap om bilens säkerhetsutrustning som ofta måste kopplas bort innan reparationer kan göras. Även kännedom om bilens elektroniska system underlättar arbetet.

Förmågor

Förmågor som en bilskadereparatör behöver ha eller utveckla:

Finmotorik: Arbetet är till stor del ett hantverksarbete som kräver att man kan använda sina händer och röra fingrar och muskler exakt och snabbt.

Problemlösning: Bilskadereparatören måste förstå hur en skada har uppstått för att sedan kunna återställa formen och strukturen på bilen.

Produktivitetsinriktad: Producera tillfredsställande resultat enligt plan då kunden oftast får en uppgift om tidsåtgång för arbetet när bilen lämnas in på verkstaden.