Bildlärare

Bildlärare undervisar i bildämnen som till exempel teckning, målning och fotografering. Det är ett yrke som kräver sinne för färg och form och förmåga att uttrycka sig i bild. Lika viktigt är det att tycka om att arbeta med barn och ungdomar.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

De flesta bildlärare undervisar i grundskolan eller gymnasieskolan. De kan också undervisa på folkhögskolan, studieförbund eller inom högskolan. I grundskolan undervisar bildlärare i bild och i fria val och i gymnasieskolan undervisar de framförallt i estetisk verksamhet och i bildämnen på estetiska programmet och mediaprogrammet.

Arbetsuppgifter 
Under lektionerna får eleverna öva sig i att teckna och måla och också att fotografera, videofilma och att ta datorn till hjälp för att göra bilder. Bildläraren ska inte bara lära ut utan också väcka intresse för ämnet. 

Undervisningen ska utveckla elevernas förmåga att uttrycka sig med bildspråk, men även öka förståelsen för att bilder berättar, informerar, underhåller och förmedlar budskap. Eleverna ska lära sig att analysera och tolka bilder, men också att våga ifrågasätta det budskap som bilden förmedlar. Målen för undervisningen finns angivna i läroplanen, men bildläraren har stor frihet att tillsammans med eleverna lägga upp undervisningen i ämnet.

Till bildlärarens arbetsuppgifter hör också att planera och förbereda lektionerna, köpa in arbetsmaterial och se till att den tekniska utrustningen, till exempel kameror, filmkameror och projektorer fungerar. Ibland ordnar bildläraren utställningar med de arbeten eleverna gjort. Det är också viktigt att bildläraren följer utvecklingen inom bildområdet, tar till sig de nyheter som kommer och för in dem i undervisningen. 

Framförallt i grundskolan arbetar bildläraren ofta i ett arbetslag och planerar undervisningen i samverkan med de övriga lärarna. I arbetslaget diskuteras också hur man ska hjälpa elever som behöver extra stöd samt lägger upp temadagar för eleverna och studiedagar för lärarna. Bildläraren kan ha ett särskilt ansvar för en grupp elever. Då hålls utvecklingssamtal med eleven och föräldrarna där elevens studieresultat och sociala situation gås igenom. Bildläraren samarbetar ibland också med elevvårdspersonalen.

Förmågor

Förmågor en bildlärare bör ha eller vill utveckla:

Flexibel: Att arbeta med barn och ungdomar kräver förmågan att hantera förändringar och vara flexibel.

Kreativt tänkande: Då bildämnet påverkas av influenser från hela världen och elevernas olika sätt att lära bör bildläraren vara kreativ, följa ämnets utveckling och tänka i nya banor.

Pedagogisk förmåga: Bildläraren måste ha en förmåga att lära ut och föra ut information på ett intressant sätt.

Uppmärksam: Vara uppmärksam och lyhörd inför andra människor är en viktig förmåga.