Skadereglerare

Skadereglerare möter människor som drabbats av en förlust eller olycka av något slag. Det kan vara deras hus som brunnit upp, deras bilradio som blivit stulen eller en kär anhörig som avlidit. Alla behöver skadereglerarens hjälp och service för att få sin skada utredd och ersatt enligt försäkringsvillkoren.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen gör följande prognos för yrket:

Försäkringstjänstemän m.fl.

Medelgod

Möjligheten till jobb på fem och tio års sikt
Arbetsförmedlingens bedömning är att det blir en medelgod arbetsmarknad för försäkringstjänstemän både på fem och tio års sikt.

Efterfrågan på försäkringstjänstemän kommer att öka något de närmaste tio åren. I takt med att branschen blir allt mer regelstyrd, väntas efterfrågan på försäkringstjänstemän och deras kompetens öka. Efterfrågan på försäkringar väntas öka, vilket ökar behovet av försäkringstjänstemän.

Tillgången på försäkringstjänstemän väntas bli god och motsvara den förväntade efterfrågan, vilket ger en balanserad arbetsmarknad under prognosperioden. Inflödet från bland annat utbildningssystemet och personer som kommer från andra yrken förväntas täcka upp pensionsavgångarna.


Prognosen är från februari 2016
Se hela prognosen på arbetsformedlingen.se/Yrkeskompassen

Skadereglerare arbetar främst på försäkringsbolag.

Arbetsuppgifter
Skadereglerarens jobb är att ta emot anmälningar från personer som vill ha ut ersättning från sina försäkringar. En anmälan kan också komma ifrån ett företag eller en annan organisation.

När kundens skadeanmälan kommit in bedömer skaderegleraren skadan. Ibland granskas kundens anmälan och skadorna som uppstått tillsammans med skadeinspektörer och besiktningsmän. Skadan kontrolleras och därefter bestäms hur stor ersättning kunden ska få.

Kontakterna med försäkringsbolagets kunder sker per telefon, e-post eller brev. Det kräver förmåga att förhandla med människor i besvärliga situationer. Ibland kan skaderegleraren och kunden ha olika uppfattning om hur försäkringsvillkoren ska tolkas. Då är det viktigt att lugnt förklara varför kunden inte kan få den önskade ersättningen.

Skaderegleraren måste kunna fatta snabba och korrekta beslut även när kunden är upprörd över den situation som är anledningen till kontakten med försäkringsbolaget. Därför är det viktigt att kunna behålla lugnet även i pressade situationer och i kontakt med upprörda människor.

Det rena skadereglerarjobbet är ett kontorsjobb. Jobbet gränsar också nära till besiktningsmannens (skadeinspektörens), som besiktigar skador, gör värderingar och skriver tekniska rapporter. Resultaten är underlag för åtgärder och utbetalning av försäkringsersättning. Vissa skadereglerare kan ha bitar av dessa yrkesgruppers uppgifter, och därmed ibland också åka ut och inspekterar skador på plats. De flesta skadereglerare träffar dock aldrig kunderna personligen.

Förmågor

Förmågor som skadereglerare behöver ha eller utveckla:

Empatisk förmåga: Förstå situationen som kunden befinner sig i.

Flexibel: Kunna arbeta med många ärenden samtidigt.

Kommunikativ: God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.