Reservdelsspecialist

Intresse för bilar, service och försäljning är en bra grund för att bli reservdelsspecialist. Med hjälp av datorn söker man fram de rätta reservdelarna och säljer dem till kunderna. På en bilverkstad servar reservdelsförsäljaren även mekanikerna med reservdelar. Bra servicekänsla och kundfokus är viktiga egenskaper för att lyckas som reservdelsförsäljare.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Som reservdelsspecialist arbetar man antingen på reservdelsavdelningen på en bilverkstad eller i en tillbehörsbutik. Man kan också jobba med telefonförsäljning av reservdelar till bilar eller maskiner. Reservdelsspecialister kan också arbeta med försäljning över disk.

Arbetsuppgifter
Om man arbetar på en bilverkstad går jobbet i stort ut på att serva fordonsmekanikerna med reservdelar. Man behöver då känna till hur en mekaniker jobbar för att kunna ge bästa möjliga hjälp. I tillbehörsbutiken säljer man reservdelar och fordonstillbehör till kunder. Kunskaper om fordon är till stor nytta, eftersom man måste kunna ge kunden råd om hur delarna ska användas. Eftersom man arbetar med försäljning är det också mycket viktigt att ha ett intresse av att ge kunden god service.

Ett viktigt hjälpmedel i yrket är datorn, där man har en katalog över reservdelarna. Det blir allt vanligare att man skriver in fordonets registeringsnummer och söker fram delar utifrån det. I datorn registrerar man också beställningar av delar från mekaniker och kunder. Man registrerar även tillbehör och reservdelar när de kommer till lagret. I arbetet kan ingå att ta emot order, beställa varor, ta emot och packa upp gods. Även kassatjänstgöring och vissa administrativa arbetsuppgifter kan ingå i arbetet.

Förmågor

Förmågor som en reservdelsspecialist behöver ha eller utveckla:

Serviceinriktad: I arbetet ingår mycket kundkontakter vilket kräver att man ger bra service.

Noggrannhet: Viktigt att kunna hålla ordning och hitta bland alla reservdelar.

Produktkunskap: Man bör ha goda kunskaper om de produkter som säljs till kunden för att kunna ge så bra råd som möjligt.