Inkassohandläggare

Om en person eller ett företag inte betalar sina räkningar eller andra skulder på utsatt tid kan en inkassohandläggare få i uppdrag att kräva in skulden. Att kräva in skulder kan vara känsligt och det är viktigt att ha en förmåga att skapa en bra relationer.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Inkassohandläggare arbetar inom bank, finans- och kreditinstitut, inkassobolag samt i större och mindre företag som bedriver egeninkasso. En inkassohandläggare kan även arbeta inom offentlig sektor, exempelvis kommuner och landsting.

Arbetsuppgifter
Inkassohandläggare hanterar många olika slags ärenden. Allt från obetalda fakturor och leasingavtal till obetalda hyror eller en skuldförbindelse, så kallad revers, som förfallit till betalning. En del uppdrag går snabbt att lösa, andra tar lång tid.

Inkassohandläggaren är ombud för fodringsägaren, som också kallas borgenären.

Först registreras ärendet och ett inkassokrav skickas till den som är skyldig pengar, gäldenären, att betala sin skuld. Om ingen betalning kommer in och uppdragsgivaren vill gå vidare undersöker inkassohandläggaren personens betalningsförmåga. Det betyder att hämta in information från olika myndigheter, register och kreditupplysningsföretag. En inkassohandläggare har många kontakter både per telefon och brev med gäldenärer, uppdragsgivare, ombud och myndigheter.

Ibland kontaktar gäldenären inkassohandläggaren och vill göra en betalningsuppgörelse, kanske lägga upp en plan för månadsinbetalningar. Då lägger man upp betalningsplanen tillsammans med gäldenären och bevakar att pengarna kommer in varje månad.

Om det inte blir någon uppgörelse kan uppdragsgivaren begära att kronofogdemyndigheten försöker få in pengarna. Inkassohandläggaren sköter då den kontakten.

Om det blir rättslig tvist av ett ärende ska en ansökan om stämning lämnas till tingsrätten. Inkassohandläggaren sköter även kontakten och är behjälplig den jurist som hanterar ärendet i domstol.

Att kräva in pengar är känsliga ärenden och man får räkna med att få möta upprörda gäldenärer. Det är viktigt att ha en förmåga att skapa en bra relation både med gäldenärerna och med uppdragsgivarna. Att kunna lösa problem och fatta snabba beslut är bra egenskaper för en inkassohandläggare. Inkassohandläggaren måste också kunna uttrycka sig väl både skriftligt och muntligt.

En delgivningsman delger personer och företag brev och andra handlingar från polis, domstol och andra myndigheter eller företag. Det kan vara förelägganden om betalning av skulder, kravbrev, uppsägningar och andra viktiga meddelanden, som i regel lämnas vid personligt besök. Delgivningsmän som är anställda hos polisen och kronofogden kallas stämningsmän.

Arbetstid
Inkassohandläggare arbetar ibland kvällar och helger.

Förmågor

Förmågor som en inkassohandläggare bör ha eller utveckla:

Beslutsförmåga: Kunna fatta beslut självständigt.

Problemlösning: Förmåga att genom förhandling hitta lösningar.

Psykiskt stabil: Det är viktigt att kunna bemöta upprörda personer på ett bra sätt.

Serviceförmåga: Ha lätt för att skapa kontakt och samarbeta med andra.