Kommunikatör/informatör

Kommunikatörer arbetar med strategiska och operativa kommunikations- och informationsinsatser i företag, myndigheter och organisationer. Arbetet handlar bland annat om att forma och förmedla budskap, utveckla varumärken, bygga relationer och bidra till att verksamheten når uppsatta mål. Kommunikatörer arbetar också med att utveckla andras kommunikativa förmåga och att ge råd i kommunikationsfrågor.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Kommunikatörer arbetar på företag, myndigheter, kommuner, landsting/regioner och i organisationer av olika slag. De arbetar ofta på informations-, kommunikations- eller marknadsavdelningar. Kommunikatör är ett samlingsbegrepp för många olika yrkesroller som arbetar med information, kommunikation och media. Arbetsuppgifter och inriktning varierar beroroende på arbetsplats och uppdrag. Informatör är en annan benämning av yrket, som var vanligare förr.

Arbetsuppgifter
Kommunikatörer arbetar med att forma och förmedla myndigheters, organisationers och företags budskap. De är specialister på planering, utformning och spridning av informations- och kommunikationsinsatser. I arbetet ingår att utveckla varumärken, bygga relationer och bidra till att verksamheten uppnår sina mål. Kommunikatörer analyserar omvärlden och vilka faktorer som påverkar organisationens verksamhet. Kommunikatörer har hand om mediekontakter och långsiktig planering av hur organisationen syns i media.

Kommunikatörer arbetar både med strategiskt och operativt kommunikationsarbete. Strategiskt arbete kan handla om att ta fram långsiktiga kommunikationsplaner och strategier för verksamheten. Operativt arbete kan handla om att utforma kampanjer, producera informationsmaterial, skriva och publicera för organisationens webbplats, ansvara för redaktionellt innehåll i sociala medier och skriva pressmeddelanden. I arbetet ingår att anpassa kommunikationen till olika målgrupper, kanaler och syften.

En viktig del i arbetet är att få medarbetarna i organisationen att vara delaktiga i kommunikationsarbetet och att se till att kommunikationen genomsyrar alla processer. De är ofta rådgivande och coachande i beslutsprocesser och kommunikationsfrågor. Kommunikatörer utvecklar den kommunikativa förmågan hos medarbetarna och håller ibland utbildningar i ämnet.

Det finns många olika sätt att specialisera sig inom yrket, exempelvis som webbredaktör, pressekreterare och PR-konsult.

Förmågor

Förmågor som en kommunikatör/informatör behöver ha eller utveckla:

Förmåga att stödja andra: Kommunikatörer är rådgivande och coachande i beslutsprocesser och kommunikationsfrågor. De utvecklar också den kommunikativa förmågan hos andra.

Kreativ förmåga: Arbetet kräver ofta nytänkande och förmåga att komma på idéer som löser uppdragsgivarens kommunikationsutmaningar.

Kommunikativ förmåga: En självklarhet för att kunna arbeta som kommunikatör. Förmågan behövs i alla delar av arbetet; vid interna och externa kontakter, vid utformning och anpassning av material med mera.

Kundfokus: Förmåga att sätta uppdragsgivarens behov i fokus. Det är också viktigt att skapa goda relationer med medarbetare, samarbetspartners, allmänheten, media och politiker.

Organisationsförmåga: Förmåga att planera och arbeta strukturerat med komplexa och varierande uppgifter. Förmåga till strategisk överblick kopplat till praktiskt genomförande.

Resultatinriktad: Förmåga att nå i mål med olika projekt, att få saker gjorda och ta ansvar för leverans i rätt tid.