Husfru

En husfru är arbetsledare på ett hotell, en konferensanläggning eller en större restaurang. Arbetsuppgifterna varierar beroende på var man arbetar och hur stor arbetsplatsen är. Att planera och organisera är en viktig del av arbetet. Arbetsgivaren kan organisera arbetet på olika sätt och det kan innebära stora skillnader i ansvar och arbetsuppgifter mellan företagen.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

En husfru kan arbeta på hotell eller restaurang. På en mindre arbetsplats gör husfrun många arbetsuppgifter. På en stor arbetsplats specialiseras husfrun på vissa arbetsuppgifter.

Arbetsuppgifter
Restauranghusfrun har ansvar för att restauranglokalerna är i ordning och ser prydliga ut. I tjänsten ingår budgetansvar, och att organisera och leda arbetet för disk- och städpersonalen på restaurangen. Att rekrytera personal, lägga scheman, och rapportera löner är andra viktiga uppgifter.

En restauranghusfru tar hand om underhåll av inventarier. Man ansvarar för att det finns tillräckligt med glas och porslin, bordsdukar, servetter, ljus och annan restaurangutrustning. Det är vanligt att en restauranghusfru gör i ordning blomsterarrangemang.

En hotellhusfru är arbetsledare för hotellstädarna. Också hotellhusfrun har budgetansvar, rekryterar personal, lägger scheman och tar hand om lönerapportering.

Som hotellhusfru har du ansvaret för att rummen är ordentligt städade och att gästartiklar, som exempelvis tvål och schampo finns på plats. Lamporna ska fungera och aktuell information om bland annat menyer och TV-kanaler ska finnas på alla rum.

Hotellhusfrun har hand om förråden och sköter också inköp av bland annat badrumsartiklar och städmaterial samt ser till att det finns tillräckligt med lakan, handdukar och annat material.

Husfruarna deltar oftast själva i det löpande arbetet. När rummen är färdiga rapporterar de till receptionen. Som hotellhusfru ser du till att rummen blir städade i takt med att gästerna lämnar dem, så att nya gäster kan flytta in så fort som möjligt.

Det är bra att vara flexibel, utåtriktad samt kunna arbeta effektivt under tidspress.

På större hotell och restauranger finns en gemensam chefshusfru som har hand om enbart det administrativa arbetet som schemaläggning, budget, rekrytering av personal och inköp. Till sin hjälp kan chefshusfrun ha assistenter och våningshusfruar som är arbetsledare för det löpande arbetet.

Arbetstider
Arbetstiderna varierar beroende på var man arbetar. Oftast har man schemalagda arbetstider med kvälls- och helgarbete.

Förmågor

Förmågor som en husfru behöver ha eller utveckla:

Organisationsförmåga: Att planera och organisera är en viktig del av arbetet som husfru.

Samarbetsförmåga: Samarbete med andra chefer och medarbetare är viktigt. Arbetet innehåller många kontakter med människor.

Stresstålighet: Arbetet kan tidvis vara stressigt och det gäller att vara flexibel.