Hotellreceptionist

Hotellreceptionister arbetar med att checka in, sköta bokningar, svara på frågor eller på andra sätt ge service till gästerna på hotell. Arbetsuppgifterna handlar i grunden om att få gästerna att trivas, oavsett om det är ett litet pensionat eller ett stort hotell som är arbetsplatsen. Man möter många människor och det är viktigt med bra bemötande.

Prognoser visar möjlighet att hitta jobb
Prognoserna kommer från Arbetsförmedlingen och visar möjlighet att hitta jobb inom olika yrken på upp till 5 års sikt och beskriver i vilken riktning utvecklingen är på väg när det gäller chanserna att hitta ett jobb. Men tänk på att man inte kan vara helt säker på att de slår in. Titta också på SCB:s och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för det här yrket. För att få reda på mer om hur arbetsmarknaden ser ut för yrket, titta på Statistiska Centralbyråns (SCB) och branschernas egna prognoser och lediga jobb.

Hotellreceptionister kan arbeta på alla typer av hotell och pensionat.

Arbetsuppgifter
En hotellreceptionist arbetar med att få gästerna på ett hotell att trivas. De tar emot gästerna när de anländer och checkar in dem, det innebär att man registrerar gästerna och ger dem nyckelkortet eller rumsnyckeln. De informerar om hotellets service, och hjälper även gästerna med att boka bord på restauranger, informerar om sevärdheter eller bokar biljetter till nöjesevenemang. Andra arbetsuppgifter är att boka om flygbiljetter, beställa taxi och ibland att växla pengar åt gästerna.

När det är dags för avresa stämmer hotellreceptionisten av hotellräkningen och tar emot betalning. Hotellreceptionister tar också hand om hotellets konferensgäster och sköter telefonväxeln. De hanterar rumsbokningar och faktureringar.

Det blir allt vanligare med arbetsrotation vilket gör att hotellreceptionister kan sköta flera arbetsuppgifter och vid behov rycka in på andra områden. Det kan till exempel innebära att de också arbetar med konferensverksamhet, serverar i restaurangen eller sköter städuppgifter.

På natten jobbar nattreceptionisten som också kan kallas nattportier. En nattreceptionist har många administrativa uppgifter så som att göra nattkörningar som förbereder utcheckningen, de kan också stämma av dagskassan, hjälpa gäster, servera i baren, städa eller att hjälpa till med frukostbuffén.

På större hotell finns en receptionschef som bland annat har personalansvar. Det kan också finnas en förste receptionist som till exempel kan lägga schema och vara arbetsledare i det dagliga arbetet i receptionen.

Arbetstider
Arbetstiderna kan variera på olika hotell. Oftast har man schemalagda arbetstider med kvälls- och helgarbete.

Förmågor

Förmågor som en hotellreceptionist behöver ha eller utveckla:

Serviceinriktad: Hotellreceptionister har mycket kundkontakter och det är viktigt med ett trevligt bemötande.

Samarbetsförmåga: Det är viktigt att kunna samarbeta med hotellets övriga personal.

Simultanförmåga: Att kunna koncentrera sig på flera arbetsuppgifter samtidigt.

Stresstålig: Vissa tider på dagen kan många gäster behöva hjälp samtidigt, det är bra att trivas med arbete i ett högt tempo.